Авиокомпании

Информация за най-популярните самолетни компании, обслужващи различни дестинации.
Кликнете върху превозвача, който Ви интересува, за да прочете повече.

 

Обща информация за авиокомпаниите и самолетните превозвачи

Летенето продължава да бъде мечта за много хора. В днешно време за осъществяването на тази мечта имат грижа авиокомпаниите. Авиокомпанията е фирма, която транспортира хора и товари по въздушен път.

Кликнете тук, за да прочетете повече...

авиокомпанииПървата авиокомпания в света е DELAG (Немско акционерно дружество за пътувания с дирижабли). Тя е основана през 1909 г. от Фердинанд Граф фон Цепелин във Франкфурт на Майн. До 1913 г. са основани множество компании за въздушен транспорт и е създадена мрежа за въздушен трафик из цяла Германия. Разрастването към други европейски градове е оставено за след войната.

След Първата световна война в Америка и Франция са основани други компании за въздушни превози, а в Германия е създаден предшественика на днешната  Луфтханза (Lufthansa). През 1927 г. е усетен сериозен тласък в популяризирането на въздушните пътувания, тъй като Чарлс Линдберг е осъществил първия трансатлантически самостоятелен полет. След това са създадени много нови самолетни компании най-вече в САЩ.

В наши дни до скоро самолетните компании имаха държавно управление и получаваха пари от държавата, без да се налага да обръщат голямо внимание на конкуренцията. След приватизирането на самолетните превози обаче се оформи един силно конкурентен пазар, за който новите идеи на авиокомпаниите са от голямо значение.

Различни видове авиокомпании

Една голяма група, която превзема пазара главно с ниските си цени на самолетни билети са нискотарифните авиокомпании. Тези самолетни превозвачи предлагат много по-евтини полети от конкурентите си, но пасажерите трябва да се лишат от някои удобства и трябва да заплащат допълнително за много неща. Това налага комфортът в самолетите да е доста ограничен, понеже машините са проектирани с цел да могат да транспортират възможно най-голям брой пътници с минимален разход на гориво. По този начин в самолетите на някои въздушни линии може да бъде доста тясно. Освен това при някои самолетни превозвачи трябва да се заплаща допълнително за храна, което при други авиокомпании е включено в цената на билетите.

Към това се добавят такси за багаж и за резервация. Някои нискотарифни авиокомпании бяха критикувани, защото със скрити такси целят да постигнат значително по-високи цени на билетите от тези, които обявяват първоначално. Сега вече тези такси трябва да бъдат показвани. Освен това повечето самолетни компании използват само един определен тип самолет, за да подобрят и автоматизират поддръжката и ремонтите. Така персоналът трябва да бъде обучаван само за един определен самолет, а разходите за допълнителни обучения са избегнати. В случай че се имат предвид доплащанията за багаж, храна и ограничения комфорт е възможно да се пътува удобно с тези авиопревозвачи например на почивка или на евтини междуградски екскурзии.

 

Чартърни и товарни авиокомпании

Особен вид авиокомпании са товарните въздушни превозвачи, с които по въздушен път лесно и бързо се транспортират стоки до далечни страни. Повечето нови пътнически самолети позволяват поставянето на товар в долната част на машината, което намалява нуждата авиокомпаниите да разполагат със самолети, служещи единствено за транспортиране на товари. В Европа смесицата от пътнически и товарни самолети е налице и авиокомпаниите, специализирани в товарен транспорт, губят значението си.

Все пак понякога се все още ползват самолетни чартъри за товарни пратки. Чартърен полет означава, че този полет се провежда непланирано и само понякога лети по тази линия. Има различни видове чартърни полети и при повечето самолетни компании е възможно да бъде нает самолет за подобни нужди.

Различен вид чартър представляват полетите, при които една или повече туристически агенции наемат самолет от дадена авиокомпания, които трябва да транспортира пасажерите до дадено място за почивка или ваканция, като цената за полета е включена в предлагания туристически пакет. Такъв тип чартърни полети може да бъдат осъществявани редовно за определен период от време, например през даден сезон за отпуски и почивки. Чартърните самолетни компании са специализирани в такива ангажименти и техните полети не се отнасят само за ваканционни и екскурзионни пътувания. Например самолетите могат да бъдат наети от военните за транспорт на екипи или различни материали. Предимството е, че машините не приличат външно на военни самолети и така не привличат внимание.

Иначе самолети се наемат и за товарни чартърни полети, за да бъдат транспортирани на изгодни цени тежки и обемисти товари. Такива услуги се наричат Cargo-Charter (товарни чартъри).

 

Сигурност във въздуха

Важна тема при много самолетни компании е сигурността. Много хора се страхуват от полетите със самолет и затова авиопревозвачите се стараят да предадат чувство на сигурност на пасажерите. Страхът обаче е неоснователен, защото самолетните компании се контролират от различни институции по целия свят. По отношение на сигурността е важно е да се обърне внимание на провеждането на редовни обучения на служителите. Самолетни компании, които не се считат за безопасни, няма да получат лиценз в съответната държава. Освен това страхът от катастрофа също е без основание, понеже самолетът продължава да бъде най-сигурното транспортно средство.

 

Програми за редовни пътници от авиокомпаниите

Много авиокомпании имат програма за редовни пътници. Това са специални предложения, които могат да бъдат от значение при чести полети от дадена самолетна компания. Т.е. ако човек лети често с определен авиопревозвач може например да получи безплатно по-висок клас при резервацията на самолетния билет за следващия полет. При програмите за редовни пътници се изчисляват изминатите мили/километри разстояние и при достигане до определен брой се раздават награди. Видовете програми за редовни пътници са различни при различните самолетни превозвачи и затова предлагат различни награди. Наградите може да са безплатни самолетни билети, отстъпки в хотели и различни материални награди.

Първата програма за редовни пътници стартира през 1979 г. при авиокомпанията Texas International. Заслугите се приписват на тогавашния шеф на самолетния превозвач Робърт Крандал. Той открива, че около 5% от неговите пасажери осигуряват около 40% от общия оборот. За да постигне по-голямо обвързване с клиентите, той въвежда кредити от мили разстояние, натрупани при полети, които пътниците могат да обменят срещу определени предметни премии. Много авиокомпании свързват помежду си своите програми за редовни пътници, така че милите от една авиокомпания могат да бъдат „осребрени“ и при друга. От многото различни оферти човек може да си осигури предимство при пътуване на почивка, като планира и изминатите мили. Много самолетни превозвачи например имат договор с фирма за коли под наем, при която изминатите мили могат да бъдат обменени срещу кола. Ако човек планира почивка и е направил резервация за самолетен билет, а полетът до дестинацията за неговата почивка е доста дълъг, то би могъл от изминатите мили да си подсигури кола под наем с голяма отстъпка или дори напълно безплатно за целия си престои. При много авиокомпании такива комбинации са възможни  за хотели, ресторанти или голф клубове.

 

Лоялни клиенти и други подобни

Освен програмите за редовни пътници, някои самолетни компании са измислили и някои други неща, за да обвържат клиентите към себе си. Например японският превозвач All Nippon Airways предлага полети със специални самолети „Hello Kitty“. Самолетите, които външно са украсени с логото на малката котка, вътре имат още по-шарен вид, което е един истински рай за феновете на пресонажа.

Други авиопревозвачи, като Air New Zealand, залагат по-скоро на забавлението. Във връзка със снимания там филм за хобити, новозеландската компания има собствено видео за безопасност с хобити. В него персонажи от Средната земя обясняват как функционират надуваемите жилетки и кога трябва да се слага коланът. Също и външно с мотиви от филма са украсени два от самолетите.